Επιβαρύνεις δεκάδων χιλιάδων ευρώ απέφυγαν τρείς στους 10 φορολογούμενους που προσέφυγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) της ΑΑΔΕ στο πρώτο τρίμηνο του έτους, ζητώντας την ακύρωση των αποφάσεων της φορολογικής διοίκησης με τις οποίες καλούνταν να καταβάλλουν έξτρα φόρους, προσαυξήσεις και πρόστιμα για το κλείσιμο των υποθέσεων τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου το 29% των φορολογούμενων που κατέθεσαν ενδικοφανή προσφυγή βρήκαν τελικά το δίκιο τους και ακύρωσαν το λογαριασμό της εφορίας.
Ειδικότερα, από τις 3.354 υποθέσεις που παραπέμφθηκαν στην ΔΕΔ για επίλυση των διαφορών μεταξύ φορολογούμενων και φορολογικών αρχών οι 1.731 «έκλεισαν» με οριστικές αποφάσεις και από αυτές οι 772 έγιναν δεκτές, ικανοποιώντας τα αιτήματα των φορολογούμενων ενώ 1.164 προσφυγές δηλαδή επτά στις 10 απορρίφθηκαν.
Σε πολλές περιπτώσεις, η ΔΕΔ δικαιώνει τους φορολογούμενους εντοπίζοντας λάθη και παραλείψεις των ελεγκτικών υπηρεσιών στον καταλογισμό των φόρων και των προστίμων.
Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις επιβολής αυτοτελών προστίμων από 100 έως 500 ευρώ για εκπρόθεσμες υποβολές τροποποιητικών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, στις οποίες όμως οι τροποποιήσεις αφορούν πληροφοριακού χαρακτήρα δεδομένα που δεν επηρεάζουν τα αποτελέσματα των δηλώσεων, δηλαδή δεν μειώνουν ή δεν αυξάνουν τα ποσά των φόρων που έχουν προκύψει με τις αρχικές δηλώσεις.
Τα τελευταία χρόνια, όλο και πιο πολλοί φορολογούμενοι αναζητούν το δίκιο τους στην ΑΑΔΕ αμφισβητώντας αποφάσεις της φορολογικής διοίκησης για υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος, ακίνητης περιουσίας και άλλες.
Χαρακτηριστικό της «κοσμοσυρροής» είναι το γεγονός ότι μέχρι σήμερα έχουν προσφύγει στη ΔΕΔ πάνω από 88.000 φορολογούμενοι.
Μάλιστα, τα οριστικά στοιχεία για το 2021 δείχνουν ότι τέσσερις στους 10 φορολογούμενους κατάφεραν μετά από προσφυγή να ακυρώσουν φόρους, πρόστιμα και προσαυξήσεις που είχε επιβάλλει η εφορία για φορολογικές παραβάσεις, ποσοστό που είναι από τα υψηλότερα από το 2013 που λειτούργησε η συγκεκριμένη υπηρεσία.
Ειδικότερα, το 2021 εκδικάστηκαν από τη ΔΕΔ 10.268 προσφυγές, από τις οποίες έγιναν αποδεκτές, εν όλω ή εν μέρει, 3.685, δηλαδή το 35,89% του συνόλου.
Σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες, η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκριναν αντισυνταγματικές τις διατάξεις των ετών 2000-2016 με τις οποίες παρατάθηκαν πέραν της πενταετίας οι προθεσμίες παραγραφής χιλιάδων φορολογικών υποθέσεων.
Με βάση το ισχύον νoμοθετικό καθεστώς για να υποβάλουν ενδικοφανή προσφυγή οι φορολογούμενοι, πρέπει πρώτα να καταβάλλουν το 50% των ποσών που τους βεβαίωσε ο φοροελεγκτικός μηχανισμός.
Μοναδική περίπτωση να αποφύγει κανείς το 50% είναι να δώσει επαρκή στοιχεία στην ΔΕΔ, τα οποία να δικαιολογούν την αναστολή καταβολής για σοβαρούς λόγους οικονομικής αδυναμίας και η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών πρέπει να εγκρίνει το αίτημά τους.
Τα στοιχεία της ΑΑΔΕ για την πορεία των προσφυγών στη ΔΕΔ από την έναρξη της λειτουργία της δείχνουν τα εξής:
- Το 2013 οι προσφυγές που εξετάστηκαν ήταν μόλις 261 και από αυτές έγιναν δεκτές (εν όλω ή εν μέρει) 27 ή το 10,3%.
- Το 2014 ελέγχθηκαν 7.832 προσφυγές και έγιναν αποδεκτές (εν όλω ή εν μέρει) 1.346 ή το 17,2%.
- Το 2015 οι προσφυγές που εξετάστηκαν ήταν 10.222 και αυτές που έγιναν αποδεκτές (εν όλω ή εν μέρει) ήταν μόνο 490 ή το 4,8%.
- Το 2016 εκδικάστηκαν 8.711 προσφυγές και έγιναν αποδεκτές (εν όλω ή εν μέρει) 1.381 ή το 15,9%.
- Το 2017 εκδικάστηκαν 10.291 προσφυγές εκ των οποίων έγιναν αποδεκτές εν όλω ή εν μέρει 2.205 ή το 21,4%.
- Το 2018, ο αριθμός των προσφυγών που έγιναν αποδεκτές αυξήθηκε θεαματικά. Συγκεκριμένα, εκδικάστηκαν 8.170 προσφυγές και έγιναν αποδεκτές, είτε εν όλω είτε εν μέρει, 3.179, δηλαδή το 38,9% των προσφυγών. Απορρίφθηκαν αμέσως ή εμμέσως 4.991 προσφυγές ή το 61,1%.
- Το 2019 εκδικάστηκαν από τη ΔΕΔ 7.138 προσφυγές και έγιναν αποδεκτές -ολικώς ή μερικώς- 2.465, ή το 34,5%.
- Το 2020 απασχόλησαν τη ΔΕΔ 4.951 προσφυγές, από τις οποίες έγιναν αποδεκτές, εν όλω ή εν μέρει, 1.886, δηλαδή το 38,1%.
0 Σχόλια
Kάθε αναγνώστης του kapa-news.gr μπορεί να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του στα σχόλια, όποιες κι αν είναι αυτές. Ωστόσο κάθε σχόλιο πρέπει να εγκριθεί από τους διαχειριστές της σελίδας, οπότε δημοσιεύεται λίγη ώρα μετά την καταχώρησή του. Τα μόνα σχόλια που απαγορεύονται και άρα διαγράφονται είναι όσα περιέχουν υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις ή φωτογραφίες, αυτά που γράφονται μόνο για να προκαλέσουν αναταραχή ή προσωπική αντιπαράθεση με άλλους χρήστες (flaming), όσα διαφημίζουν εταιρίες, προϊόντα ή ανταγωνιστικές ιστοσελίδες και βέβαια τα κακόβουλα, βλαπτικά και επαναλαμβανόμενα μηνύματα (spam). Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας!